Duurzaamheid krijgt steeds meer plek in het medisch onderwijs – maar er is nog werk aan de winkel
donderdag 26 juni 2025Nieuw onderzoek van De Geneeskundestudent laat zien dat het onderwijs over duurzaamheid en klimaatverandering in de geneeskundeopleiding toeneemt, maar dat er nog flinke stappen nodig zijn. Het onderzoeksrapport, gebaseerd op een enquête ingevuld door 1787 geneeskundestudenten, geeft nieuwe informatie over wat studenten vinden van duurzaamheid in de opleiding.
Waar in 2022 slechts 17% van de studenten onderwijs in het standaardcurriculum kreeg over de gezondheidsrisico’s van klimaatverandering, is dat in 2024 gestegen naar 43%. Toch vindt 28,5% dat er nog steeds onvoldoende aandacht is voor duurzaamheid in het curriculum. Studenten pleiten voor meer onderwijs over thema’s als afvalreductie, uitstoot, leefstijl en materiaalgebruik.
De meerderheid van de studenten (73%) vindt dat artsen een sleutelrol spelen in het verduurzamen van de zorg, onder andere door afvalreductie in operatiekamers en het voorschrijven van duurzamere medicijnen en behandelopties. Maar het onderwijs sluit daar nog onvoldoende op aan, waardoor nog lang niet elke student zich hier goed op voorbereid voelt.
Duurzaamheid mag geen bijzaak zijn in het medisch onderwijs, maar moet stevig verankerd worden in elke geneeskundeopleiding. Toekomstbestendige zorg begint bij goed onderwijs. Door duurzaamheid structureel onderdeel te maken van het curriculum, leiden we een nieuwe generatie artsen op die niet alleen goede zorg biedt, maar ook bewuste keuzes leert maken met oog voor zowel patiënt als planeet.
Wil je meer weten?
Bekijk de infographic en het rapport
