Werkconferentie NVVG/GAV 22 september 2025
Door Annette de Wind
Op 22 september jl. vond de tweejaarlijkse werkconferentie plaats in een tot de nok toe gevulde zaal bij van der Valk in Breukelen.
Nadat Peter van Haren, voorzitter van de commissie Opleiding NVVG/GAV de aanwezigen welkom had geheten, leidde Liz Ellen Groot, verzekeringsarts en onderwijskundige, de deelnemers door het woud aan wet- en regelgeving betreffende competentiegericht opleiden en gaf zij uitleg en tips voor het inzetten van instrumenten en documenten. Met haar afsluiting dat het accent bij beoordelen ligt op het neerzetten en bevorderen van een sterk leerproces waarbij duidelijke vorderingen worden geboekt en niet op het afvinken van criteria, legde zij de basis voor de rest van de dag.
Marit Wijnen en Julia Baur namen ons mee in de ontwikkelingen van de afgelopen jaren rondom de beoordelingssystematiek van coassistenten bij de Erasmus Universiteit. Het bleek, door veel interpretatieruimte, lastig te zijn om co’s te beoordelen aan de hand van CanMEDS rollen, hetgeen er toe leidde dat de co’s willekeur in de beoordelingen ervoeren. Bovendien was er niet altijd sprake van kwalitatief goede feedback en/of gingen co’s niet aan de slag met de ontvangen feedback. Dat heeft tot een herontwerp voor de feedback- en beoordelingssystematiek in de coschappen geleid met meer nadruk op het longitudinale aspect van de competentieontwikkeling. Belangrijk hierbij zijn narratieve feedback en een duidelijke rubric; een beoordelingssysteem in de vorm van een tabel met criteria en prestatieniveaus om b.v. KPB’s te beoordelen. De deelnemers gingen hier, aan de hand van een video, ook zelf mee aan de slag.
Daarna nam Eveline The-van Leeuwen, eindverantwoordelijk instituutsopleider verzekeringsgeneeskunde en hoofd MVO-verzekeringsgeneeskunde bij NSPOH het stokje over. Hoe kan je KBA’s beoordelen bij de medische vervolgopleiding; wat beoordeel je nou eigenlijk en hoe kan je meer grip krijgen op het beoordelen van het niveau?
De theoretische bekwaamheidsniveaus:
Niveau 1. Heeft kennis van...
Niveau 2. Handelt onder strenge supervisie
Niveau 3. Handelt met beperkte supervisie
Niveau 4. Handelt zonder directe supervisie
Niveau 5. Superviseert en onderwijst bij de handeling
werden aan de hand van een metafoor (leerling rijlessen en rijinstructeur) duidelijk gemaakt.
Tevens werd het belang van verzamelde indrukken benadrukt om een goed beeld te krijgen.
Ook nu moesten de deelnemers actief met de supervisie niveaus aan de slag.
Na een korte afronding van de ochtend was het tijd voor de lunch.
Daarna was de beurt aan Sheila van de Sande, gedragswetenschappelijk docent & coördinator praktijkopleiders bij SGBO om in te zoomen op het (leer)gesprek tussen aios en praktijkopleider. Zij haalde hoogleraar en onderwijspedagoog Gert Biesta aan die stelde dat de kunst van het opleiden het veranderen van de blik van de lerende is, zodat deze nieuwe aspecten van de wereld kan ontdekken die aanvankelijk buiten zijn of haar bewustzijn lagen. Dat betekent dat de opleider niet alleen informatie biedt, maar de lerende uitnodigt om het nieuwe actief te ontdekken.
Hierbij kunnen OENige (Open, Eerlijk en Nieuwsgierig) vragen helpen en dient de praktijkopleider over verschillende begeleidingsstijlen te beschikken, waardoor hij/zij afwisselend als expert, regisseur, coach en klankbord optreedt, maar ook leiderschap toont.
Dit werd vervolgens in subgroepen van aios en praktijkopleiders geoefend.
Vervolgens ging Micha Schoenmakers, medisch adviseur, verzekeringsarts RGA en praktijkopleider ASR in op het slim maken van een Individueel OpleidingsPlan (IOP). Na kort de basisprincipes te hebben doorgenomen en het SMART principe nog een keer te hebben toegelicht, oefende zij met de deelnemers in de zaal aan de hand van bestaande geanonimiseerde IOP’s. Een gevisualiseerd IOP maakte het letterlijk inzichtelijk.
De laatste presentatie van Edwin Spoelstra, secretaris RGS, kwam helaas te vervallen, maar deze zal, evenals de overige presentaties, wel op de NVVG-website worden geplaatst.
Tijdens een Mentimeter quiz passeerden de highlights van de dag nogmaals de revue en werden reacties en ideeën voor de herziening van het LOP en het Toetsboek opgehaald. Mocht u nog suggesties voor aanpassingen hebben, kunt u die natuurlijk altijd naar het secretariaat van de NVVG sturen t.a.v. de commissie Opleiding NVVG/GAV.
Na een korte afronding zat het dagprogramma erop en was het tijd om de sprekers en de organisatoren van de dag te bedanken en een kleine attentie aan alle deelnemers te overhandigen. Het einde van een boeiende en leerzame werkconferentie en een symbolische bloeiende toekomst voor de verzekeringsgeneeskunde.
Fotograaf Maarten van Haaff